Etäopetus Joensuun monikielisissä opetusryhmissä, ohjaajien kokemuksia etätyöskentelystä.


Kevät haastoi uuden oppimiseen



Vuoden 2020 kevät oli erityisen poikkeuksellinen. Monet päätyivät covid-19 pandemian vuoksi etätyöskentelyyn. Koulut menivät kiinni, kerhot ja muut toiminnat jäivät tauolle. Kun kasvokkainen vuorovaikutus ei ollut mahdollista täytyi turvautua uusiin keinoihin. Perhekoulu ja teatterikerhot siirtyivät videoiden muotoon. Jotkut kerrat pidettiin myös videopuheluiden muodossa. Toiminta oli erilaista, mutta sitä voitiin edelleen jatkaa. 


Perhekoulun ryhmävideopuhelussa leivottiin yhdessä keksejä.


Etäopetukseen tuotettiin paljon erilaista opetusmateriaalia. // Teatterikerho jatkui videoiden muodossa.


Koulun puolella muutos oli valtava. Lähiopetuksesta siirryttiin etäopiskeluun. Niin opettajien,  kuin ohjaajien työnkuva muuttui täysin. Oppilaita opetettiin edelleen päivittäin, mutta eri tavoin. Tässä julkaisussa katsomme etätyöskentelyä erityisesti valmistavan luokan ohjaajien näkökulmasta. 


Valmistava opetus valmistaa maahan tulleita lapsia suomen kieliseen ryhmään. Valmistavassa opetuksessa eli VALO:ssa opetellaan suomen kielen perusteet, sekä käydään samalla ikäryhmälle kuuluvia aineita läpi. Luokassa on yleensä useita monikielisiä ohjaajia, jotka voivat auttaa lasta tämän omalla äidinkielellään. Etäopetuksen aikana ohjaajien apu on ollut korvaamaton. Ohjaajat ovat soitelleet videopuheluita päivittäin eri oppilaiden kanssa ja ohjeistaneet heitä henkilökohtaisesti omalla äidinkielellään. Opettajat ovat suunnitelleet tuntien rakenteen, materiaalit ja aiheet, mutta ohjaajia on erityisesti tarvittu oppilaiden henkilökohtaisessa avustamisessa. 


kkk
Etäoppituntien suunnittelu vaati aikaa ja luovuutta. 


Videopuhelut eivät suinkaan olleet ainoa työtehtävä etätyöskentelyn aikana. Ohjaajien työnkuvaan mahtui kiirellisiä käännöstöitä, kävelylenkkejä oppilaiden kanssa, sekä videomateriaalien suunnittelua ja kuvausta. Työssä sai käyttää enemmän luovuutta, eikä yksikään päivä ollut täysin samanlainen. 




Mikä etäopetuksessa oli positiivista? Miten työnkuva muuttui? Mitä uutta opit? 


"Etäopetuksessa oli mukavaa, kun sai olla pienemmässä ryhmässä ja sai keskittyä sata prosenttisesti yhteen oppilaaseen. Pystyi antamaan hänelle täyden tuen. Pääsin auttamaan oppilaita yli koulurajojen. Videopuheluiden ansioista pystyin ohjaamaan oppilaita myös muista kouluista. Pääsin mukaan tekemään videomateriaaleja ja se oli hyvällä tavalla uutta ja erilaista. Opin henkilökohtaisen opettamisen kautta enemmän opettajan roolista ja siitä miten suomen kieltä voidaan opettaa valmistavan luokan oppilaille."
Rebekka



Etäopetus toi mukanaan myös uusia haasteita. Kaikilla lapsilla ei ollut riittäviä IT-taitoja eli tietokoneiden käyttö tuntui haastavalta. Onneksi ohjaajat pystyivät auttamaan puhelimen välityksellä, kuinka esimerkiksi nettisivuja käytetään. Kävi ilmi, että toisena haasteena oli lasten mielenkiinnon ylläpitäminen etäopiskeluun. Tässä vaadittiin niin opettajilta, kuin ohjaajilta luovia keinoja. 


"Etäopetuksessa oli haasteena se, kun ei voinut olla fyysisesti läsnä. Välillä etäopetus tuntui turhauttavalta."
–ohjaaja 


"Etäopetusken aikana opin uusia menetelmiä, joita voin hyödyntää tulevina vuosina myös lähiopetuksessa. Oli hienoa huomata, kuinka lapsien digitaidot koko ajan kehittyivät. Pidin myös tärkeänä sitä, että sain olla enemmän yhteydessä lapsien vanhempien kanssa. Suhde perheisiin läheni, koska olin yhteyksissä heihin päivittäin"
–ohjaaja


"Välillä oppilaita oli vaikea motivoida pitämään kiinni rutineeista. Aamuherätykset ilman kouluun menemistä olivat välillä haastavia. 
–ohjaaja


"Etäopetuksen aikana otettiin käyttöön uusia luovia keinoja. Luokalle perustettiin oma Instagram-tili, jonne tehtiin materiaalia. Siellä pystyi pitämään yhteyttä kavereihin ja samalla opiskella suomen kieltä."



Kevät haastoi meitä ja samalla opetti sen, että yhdessä me selviämme vaikeista ja uusista haasteista. Vaikka etäopetuksesta on jo tällä hetkellä päästy lähiopetukseen, niin monet arvokkaat käytännöt jatkuvat varmasti edelleen. Lasten IT-taitojen kehittämiseen tullaan jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota, yhteys oppilaiden vanhempiin tulee toivottavasti jatkossakin pysymään tiiviinä ja ennen kaikkea uudet luovat opetusmenetelmät tulevat varmasti olemaan kovassa käytössä myös lähiopetuksessa. 


Tässä vielä linkki etäopetuksesta tehtyyn videoon. Videolla haastatellaan eri ohjaajien ja opettajien ajatuksia etäopetuksen hyvistä ja huonoista puolista. 






Kuvat: Nella Reinikainen
Teksti: Nella Reinikainen & haastateltavat ohjaajat

Kommentit

Suosittua

Opetusmateriaalit: valmistava opetus

Sanastomatkalaukut / Vocab cases

Miten minä olen oppinut suomea?