Sanastomatkalaukut / Vocab cases

Sanastomatkalaukut – tukea suomen kielen oppimiseen

English translation at bottom of page

Sanastomatkalaukut on tehty opettajien avuksi, Avaa ja opeta -periaatteella. Matkalaukusta löytyy materiaalia, jonka avulla voidaan opettaa eri aihepiirien sanoja ja käsitteitä.  Lisäksi jokaisessa matkalaukussa esitellään joku S2-opetukseen soveltuva valmis opetusmateriaali (Sininen Aamu, Avainsanoja, Ella ja Elias: kuuntele, muista tee, Marjamäellä 1). Laukuista on lisäksi leluja, konkreettisia esineitä, kuvakortteja, kirjoja sekä valmiita pelejä. 

Mahdollisuuksien matkalaukut hankkeen tiimoilta kiertelin päiväkodeissa pitämässä S2- opetusvinkkauksia. Yhteisissä tapaamisissa nousi esille konkreettisen materiaalin puute. Suurin ongelma tuntui olevan mistä lähteä liikkeelle S2-opetuksessa. Tuli toive, että olisi paketti, jossa olisi opetusmateriaalia helposti saatavilla. Niinpä syntyi ajatus koota varhaiskasvatuksen S2-opetuksen ja inklusiivisen valmistavan esiopetuksen tueksi erilaisiamatkalaukkuja, joissa on koottu teeman keskeinen sanasto ja rakenteet. 
Päädyin neljään matkalaukkuun, joiden aiheet ovat:

1. minä ja perhe
2. ruoka
3. eläimet ja luonto
4. koti ja liikenne

Ensin kokosin aihepiireittäin pahvilaatikoihin materiaalia, joita käytämme VALO-luokissa. Sitten kahlasin läpi nettisivuja, joista löytyy opetusmateriaalia. Seuraavaksi kävin läpi mahdolliset materiaalien tilauspaikat ja pohdin, mitä voisi tilata edullisesti. Tämän jälkeen kävin läpi Joensuun kaupat, joissa myydään leluja. Yllättävää oli se, että perusleluja olikin vaikea löytää, esimerkiksi tavallisia kulkuneuvoja, astioita tai nukenvaatteita ei löytynyt helposti. Samalla ostin myös Muumi- matkalaukut. Omalla Ikean shoppailureissulla löytyi myös matkalaukkuihin sopivia tavaroita. Sitten vielä kotivarastoon omien lasten vanhoja leluja penkomaan, sieltä löytyivätkin Brätzin vaatteet sanastomatkalaukkuun. Materiaalien askartelussa oli melkoinen työ, kun kortit piti värittää, leikata ja laminoida. Työllistin välillä myös oppilaita väritysavuksi. Sitten lopulta pääsin pakkaamaan laukkuja. 



"matkalaukut ovat olleet todella inspiroivia ja hyödyllisiä, pelastivat S2-tunnin" 
"the suitcases have been very inspiring and useful, they saved my S2 class"


Matkalaukut pitävät sisällään monenlaista tekemistä.
The cases include all kinds of activities.

Sanastomatkalaukut otettiin ilolla vastaan ja varauslistat täyttyivät hetkessä. Vuoronvaihto piti aluksi olla vain kaksi viikkoa, jotta kaikki halukkaat saivat laukun lainaan. Yhdessä laukussa on opetettavaa noin kuukaudeksi. Matkalaukut toimivat esimerkkinä siitä, miten sanoja voi opettaa ja mitä materiaalia voi käyttää. Jokainen voi sitten tämän alkusysäyksen jälkeen keksiä lisää tapoja, materiaaleja ja pelejä, joilla suomen kieltä voi opettaa. 


Ruoka-aiheisen matkalaukun sisältöä.
A case with food-related material.

Tutustuminen eläimiin ja luontoon.
Learning about animals and nature.

Tämän avulla opitaan liikenteestä ja kodista.
This case helps to teach traffic and home-related material.

Lapset pääsevät tutkailemaan metsäneläimiä.  
Children get to study forest animals.

Minä ja perhe -matkalaukun sisältöä. 
'My family and me' material.


Vocabulary suitcases help with Finnish studies


"Vocabulary suitcases" are made to help teachers. The principle behind them is called "Open and teach". Inside the cases is material that can be used to teach vocabulary surrounding different themes. They include toys, objects, cards, books, and games. Additionally every suitcase includes ready teaching material for teaching Finnish as a second language (S2).

Part of my job in the Mahdollisuuksien matkalaukut project was to share S2 tips at kindergartens. At shared meetings we recognized the lack of tangible materials. The biggest problem seemed to be where teaching S2 should start. We wanted a package of accessible teaching material, and so the idea of collecting support S2 materials in suitcases for early childhood education and inclusive preparatory education was born. The suitcases would include central vocabulary and structures surrounding a certain theme. 

I came up with four suitcases, the topics of which are: 
1. my family and me
2. food
3. animals and nature
4. home and traffic


First I gathered materials of each topic into cardboard boxes that we use in VALO-classes. Then I searched online for websites that offer teaching materials. Next I went through possible sites I could order materials affordably. I searched through every store in Joensuu that sells toys, and I was surprised to find that basic toys were hard to find: especially vehicles, dishes, and doll clothes. I also bought Muumi suitcases. At a trip to IKEA I found objects that were fitting for the cases. Finally I went through my own kids' old toys, and I found Bratz clothes that I included in the cases. Coming up with materials was quite the job, as I had to color, cut and laminate cards. At times I had my students help me color. At last I got to pack the suitcases. 

The vocab cases were received eagerly and registration sheets were filled in a few short moments. Switching ownership was originally supposed to happen every two weeks so that everyone who wanted to use them would get the chance. One case includes enough teaching material for about a month. The cases serve an example of how words can be taught and how material can be used. Now everyone is free to come up with new tricks, materials, and games that can be used for teaching languages. 


Teksti: Sanna Kaari
Kuvat: Jasmin Ryynänen ja Sanna Kaari

Kommentit

Lähetä kommentti

Suosittua

Opetusmateriaalit: valmistava opetus

Miten minä olen oppinut suomea?