Joensuun KIEKU- opetuksen kuulumisia varhaiskasvatuksen puolelta
Joensuun kaupungin päiväkodeissa on useita satoja vieraskielisiä lapsia. Päiväkodeissa toteutetaan inklusiivista valmistavaa opetusta esiopetusikäisille sekä S2 -opetusta eri ikäryhmille.
There are hundreds of children that speak a foreign language in Joensuu’s day care centers. Day care centers provide inclusive preparatory instruction for pre-school age children and teach Finnish as a second language (S2) to different age groups.
Hallinnon KIEKU-tiimin (kieli- ja kulttuuriryhmien opetus) varhaiskasvatuksen pedagogisesta ohjauksesta vastaavat opettajat järjestävät eri päiväkotien S2-vastuuopettajille muutaman kerran vuodessa iltapäivän mittaisia tapaamisia, jossa kehitetään yhdessä toimintaa asiantuntijapuheenvuorojen, vertaisryhmien ja ideoiden jakamisen kautta. Korona-aikana tapaamiset on toteutettu videoyhteyksin.
The teachers responsible for pedagogical guidance of early childhood education in the KIEKU management team (teaching of language and culture groups) organize afternoon meetings for the teachers responsible for S2 teaching in different day care centers a few times a year. In these meetings, we develop our operations together through experts’ talks, peer groups and the sharing of ideas. These meetings have been held through video calls during the pandemic.
Syksyllä järjestettiin mm. KIELIPEDA-koulutusta ja vierailtiin myös yksittäisissä päiväkodeissa pienryhmätapaamisissa.
In the fall, we organized KIELIPEDA training among other things, and we also visited individual day care centers to meet in small groups.
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kielitietoiset ideat
Language-aware Ideas in Early Childhood and Pre-school Education
Syksyn piristykseksi kehittämistiimissä ideoitiin ”kielitietoiset ideat kiertämään” -haaste. Hallinnon KIEKU-tiimi on havainnut päiväkotivierailullaan arjen yksilölliset ideat todella toimiviksi. Tiimissä haluttiin siksi nostaa esiin arjen toimivia ratkaisuja ja jakaa niitä muidenkin iloksi ja hyödyksi, palkintojakin luvattiin.
To brighten up the fall, our development team came up with the “circulate language-aware ideas” challenge. The KIEKU management team has found many individual ideas that work very well in daily life on their day care visits. That is why the team wanted to bring up solutions that work in daily life and share them for the benefit and joy of others, and they even promised prizes.
Tällaisia vastauksia saatiin:
We received answers like these:
”Tässäpä esimerkkejä meidän ryhmän kielen ja toiminnan tuesta.
Kuvissa kuvataulut mm. kampaamo- palokunta-, kauppa- ja kotileikkiin.”
"Here are some examples of our group's support for language and actuvities.
These are pictures of picture boards for hairdresser, fire department, store and house games."
”Syksyn alussa itse toteutin pitkään haaveillut pienet kuvataulut vähän jokaiseen aihepiiriin, joita olen pitänyt kaulassa. Näin yksittäisiä kuvia ei tarvitse alkaa selaamaan ja etsimään. Nämä kuvataulut ovat kaksipuoleisia. Vielä on tulossa pari osa-aluetta lisäyksenä näihin esimerkiksi tunteet. Hahmottamisen tueksi tähän voi askarrella luupin, jonka avulla lapselle voi näyttää mistä kuvasta on kysymys.”
”Tässä tämän viikon ohjelma”
”Here’s this week’s program” |
”Isänpäivä-viikolla tehdyt sydämet, joissa lasten kertomia asioita omasta isistä.”
”Hearts made on Father’s Day week with things children have said about their dads.”
”Eteisessä meillä on kirjakori, josta saa ottaa iltalukemista kotiin.”
”At our entrance, we have a book basket from which children can take books home for evening reading.” |
Jaa päiväkotiarjen toimivia kielikasvatusideoita eri puolilta Suomea tai maailmaa ja viestitä niistä meille Instagramin kautta:
@mahdollisuuksienmatkalaukut
Share language education ideas that work in daily life in day care centers from different parts of Finland or the world and let us know about them through Instagram:
@mahdollisuuksienmatkalaukut
Kommentit
Lähetä kommentti